dijous, 12 de febrer del 2009

Pissed Angel (Bansky)

Bansky és el nom artístic que utilitza aquest grafiter britànic per signar les seues obres. Es tracta d'un creador gens convencional, que pren els carrers i les ciutats com a llenç i que posa en pràctica estratègies de guerrilla artística. Les seues obres destil·len un compromís social i polític inqüestionable: Bansky ha pintat un gran nombre de sàtires dedicades a la societat de consum i a la immoralitat capitalista, així com també ha denunciat plàsticament el control exhaustiu que exerceixen els mitjans de comunicació i les forces de seguretat sobre els ciutadans, sobre cadascun de nosaltres. Sol utilitzar imatges que, gràcies a la publicitat i a la televisió, s'han convertit en símbols del poder dins de la nostra enciclopèdia col·lectiva i n'afegeix un element (de vegades una simple frase) que capgira el sentit original d'aquestes icones: una xiqueta d'uns sis o set anys escorcollant a un soldat, dos policies vestits d'uniforme besant-se en la boca, uns helicòpters militars amb un llacet de regal, Jesucrist crucificat amb bosses de la compra penjant de cada braç, Mickey Mouse i Ronald McDonald's agafats de la mà de Kim Phuc, la xiqueta que fugia del nàpalm en aquella famosa foto de premsa que recull la barbàrie de la guerra de Vietnam... També ha deixat la seua particular empremta en el mur de Cisjordània, que separa el territori israelià dels assentaments palestins, dibuixant una xiqueta que s'enlaira quasi per damunt de la tanca defensiva gràcies a un ramell de globus, unes escales mecàniques que arriben fins a la part més alta del mur, uns xiquets que juguen sota una esquerda fictícia que deixa entreveure una platja d'arena daurada i un oceà blavíssim, etcètera. Una de les performances més transgressores que ha protagonitzat aquest artista, sense cap mena de dubtes, va consistir a passar d'amagat la reproducció a tamany real d'un pres de Guantánamo, emmanillat amb el seu característic uniforme de color carabassa i la tela negra que els cobreix el cap, a una de les instal·lacions de Disneylàndia! M'agrada quasi tot el seu treball, però em quede amb l'obra que il·lustra aquest apunt, Pissed Angel, que em sembla absolutament genial. És la figura d'un àngel, amb coroneta i tot, assegut a terra, amb l'esquena encorvada, totalment abatut i amb un cigarret a la mà. Supose que l'escena és tan colpidora perquè tomba, de cop i volta, tots els referents simbòlics que tenim sobre els àngels: l'església catòlica ha utilitzat històricament aquestos personatges com una al·legoria de la perfecció i de la bondat, en contraposició als éssers terrenals, malvats i pecadors per naturalesa. T'imagines passejar pels carrers de Londres i trobar-te un autèntic àngel caigut pintat en una porta metàl·lica?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada